Sistemul ayurvedic si problemele cu somnul

In vechea stiinta indiana Ayurveda, somnul este unul dintre “stalpii” vietii, fiind esential pentru sanatate si bunastare, alaturi de dieta si de modul de viata. Cand apar probleme, poti recurge la cateva secrete vechi pentru a redobandi un somn odihnitor si binefacator pentru trup si spirit.

Potrivit sistemului ayurvedic, somnul imbunatateste energia vitala a corpului, cunoscuta si sub denumirea ayurvedica de ojas. Cei care urmeaza principiile ayurvedice considera ca ojas este un fel de seva a vietii care isi are corespondentul intr-o imunitate puternica.

In Ayurveda, un somn odihnitor este cheia unei vieti echilibrate

Pentru ca energia vitala a corpului sa fie echilibrata pentru a avea un somn odihnitor, focusul trebuie mutat pe cele trei dosha care ne guverneaza: vatta, pitta si kapha. Acestea sunt, la randul lor, niste energii interioare, iar fiecare om este dominat de una dintre ele. Poti sa descoperi mai multe despre cele trei energii dominante din articolul Alimentatia ayurveda are beneficii pentru sanatate.

Cand dosha este in dezechilibru, corpul se poate confrunta cu o stare de oboseala, lipsa de somn, slabiciune si chiar boala. Conform principiilor ayurvedice, fiecarei dosha ii corespunde un anumit tip de dezechilibru: pesoanele dominate de vatta au probleme in a adormi, persoanele dominate de pitta au tendinta de a se trezi in mijlocul noptii, fiindu-le greu sa adoarma la loc, iar persoanele kapha dorm agitat si se trezesc letargice si obosite. Indiferent de problemele pe care le ai, cateva remedii indiene te pot ajuta sa ai un somn odihnitor, ca sa-ti echilibrezi energia vitala si sa-ti recapeti tonusul.

Remedii indiene care iti aduc un somn odihnitor si calmeza si relaxeaza mintea si trupul

1. Ierburile ayurvedice

Cand nu poti adormi sau cand te trezesti in mijlocul noptii, fa-ti un ceai folosind ierburi ayurvedice binefacatoare ca busuiocul, coriandrul si musetelul; sunt foarte la indeamana si te pot ajuta sa te relaxezi rapid, calmeaza si au efecte sedative. Alte cateva ierburi mai putin cunoscute sunt bhringaraj, denumita si eclipta alba, floarea pasiunii sau gura-lupului (le gasesti in magazinele naturiste).

2. Lapte cald si cardamom

Un pahar de lapte cald in care ai adaugat cateva pastai de cardamom, nucsoara ori migdale macinate este ideal pentru a-ti readuce linistea. Cardamomul, in special, este considerat a avea puteri miraculoase in stiinta ayurvedica; acest condiment indian vechi echilibreaza cele trei dosha ale corpului si iti aduce un somn odihnitor. Uleiul de cardamom este folosit in sistemul ayurveda la masaje de relaxare.

3. Meditatia

Te poate ajuta sa ai acel somn odihnitor pe care ti-l doresti, insa trebuie sa o practici constant ca sa te bucuri de beneficii. Meditatia te ajuta sa-ti calmezi psihicul, sa-ti relaxezi corpul si sa te deconectezi de realitate, lucruri de care ai nevoie atunci cand ai probleme cu somnul. Este important sa meditezi 10-15 minute zilnic, inainte de culcare. Un tip de meditatie foarte eficient pentru un somn odihnitor este vizualizarea; imaginarea unor peisaje (nori, mare, munti) te deconecteaza de realitate si te duce incet-incet in lumea viselor.

4. Aromaterapia

Poti folosi aromaterapia si uleiurile esentiale calmante in mai multe moduri: fie iti masezi gatul si umerii (amesteca uleiul esential cu ulei de jojoba sau de migdale ca sa nu iti “arzi” pielea), fie picuri trei-patru picaturi pe perna inainte de a te culca, fie iti faci o baie relaxanta in care ai strecurat si cateva picaturi de ulei esential. Cele mai potrivite uleiuri esentiale pentru a-ti calma mintea si a-ti aduce un somn odihnitor sunt cel de musetel, ylang-ylang, lemn de santal, levantica.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver