Daca iti place sa mananci unt, fa-o cat mai rar! Studiile arata ca grasimile saturate din unt si lactate iti fac rau la inima.

In ultimii cinci ani, au existat tot felul de presiuni pentru a abandona ideea ca grasimile saturate provoaca boli de inima. Carti, reviste si chiar ziare de renume si jurnale medicale au scris despre faptul ca untul si carnea bogata in grasimi saturate nu numai ca nu fac rau inimii, dar ca sunt sanatoase.

De unde a pornit controversa legata de unt

De unde a pornit discutia? De la doua rapoarte medicale, publicate in 2010 si 2014. Acestea au omis date importante si au manipulat. Ele sustineau ca, daca reduci grasimile saturate, vei prezenta un risc mai mic de boli de inima. De fapt, ele se refereau la rezultate care aratau ca, daca inlocuiesti grasimile saturate cu produse procesate, carbohidrati si zahar adaugat ai mai mari sanse sa te imbolnavesti de inima. Deci studiile au prezentat o realitate trunchiata. Ulterior, studiile au fost criticate pentru manipulare. Prea tarziu insa. Cu acest prilej, multa lume a revenit la intrebarea: este untul un aliment sanatos?

Daca mananci unt, aceasta problema te preocupa sigur. Luna aceasta, un nou raport dat publicitatii de Scoala de Sanatate Publica Harvard face o analiza a legaturii dintre alimentele cu grasimi saturate si bolile de inima, scrie Mindbodygreen.com.

Cercetatorii au inceput, in 1980, supravegherea a 125.000 de asistente si cadre medicale sanatoase la acea vreme. Periodic, au evaluat alimentatia acestora, dar si starea lor de sanatate. Grupul a fost supravegheat 30 de ani. De-a lungul timpului au fost identificate 7.500 de cazuri de boli de inima.

Mananci unt? Cu ce e bine sa il inlocuiesti

Concluzia studiului este ca, daca reduci consumul de grasimi saturate din unt, lactate si carne si inlocuiesti aceste alimente cu cereale integrale, acizi grasi polinesaturati – grasimile sanatoase – si acizi grasi monosaturati – cum ar fi cei din masline – ar trebui sa prezinti un risc mai mic de boli de inima. Deci, daca mananci unt cu placere, gandeste-te bine inainte sa iti mai ungi o felie de paine prajita. Nu e deloc bun pentru inima!

Studiul arata ca, de cele mai multe ori, oamenii sunt tentati sa inlocuiasca grasimile saturate cu alimente procesate si cu zahar adaugat. In acest caz, riscul de boli cardiovasculare nu va scadea. Carbohidratii chiar ar putea sa te predispuna si mai mult la boli de inima.

Grasimile saturate si carbohidratii, la fel de periculosi

Mai multe cereale integrale, uleiuri vegetale, nuci si seminte, in loc de unt si lactate grase! Astfel ai putea evita aparitia bolilor de inima! Frank Hu, cercetatorul care a condus studiul, spune ca, din punct de vedere medical, grasimile saturate si carbohidratii sunt le fel de periculosi pentru inima. In loc sa prajesti sau sa gatesti in unt, alege uleiurile vegetale. Stiu ca untul e gustos, dar grasimile animale sunt mai nesanatoase decat cele vegetale.

Totusi, daca iti place sa mananci unt, nu e nevoie sa il excluzi complet din meniu. Important este sa ai o alimentatie bazata pe grasimi sanatoase, continut scazut de zahar si sare, multe legume si fructe.

Acum ca stii daca e bine sau sa mananci unt, afla si cateva Trucuri de preparare pentru prajituri de casa in versiuni sanatoase.

FOTO: Guliver