Recunosc: covrigii au fost intotdeauna mica mea slabiciune. Pot renunta mai usor la paine decat la covrigi! Si stiu ca nu sunt sanatosi – in definitiv, sunt doar coca, insa de cate ori trec pe langa o covrigarie, tentatia ma face sa uit de orice principiu de viata sanatoasa.

Nu e usor sa te abtii de la covrigi, mai ales, cand ti-e foame si, mai ales, cand vezi cate feluri de covrigi te imbie din spatele vitrinei covrigariilor: pe langa clasicii covrigi cu sare, mac si susan, mai poti sa alegi si dintre covrigi cu seminte, covrigi cu mere, covrigi cu cascaval, covrigi cu stafide, covrigi cu vanilie, iar lista nu se termina aici.

Covrigi in loc de micul dejun?

Faza e ca desi un covrig poate parea o idee buna dimineata, cand esti pe fuga catre munca, de fapt, nu e! E adevarat ca pe moment covrigul iti potoleste foamea si te satura, insa, “efectul” lui trece destul de repede. Urmarea este ca iti va fi din nou foame si chiar inainte sa se faca timpul pentru pranz! Din pacate, covrigii nu prea au cum sa fie o idee buna…

Daca stai sa te gandesti, la modul cel mai simplu, covrigii nu sunt altceva decat o paine – se fac din faina alba, care si-asa nu e indicata daca vrei sa ai o alimentatie cat mai sanatoasa. Dar pe langa faina alba, covrigii mai contin si alte ingrediente rele: grasimi nesanatoase si chiar si zahar. Si nu o spun eu! Doamna doctor nutritionist Anda Avramescu este cea care da verdictul: “Covrigii sunt facuti din faina alba, apa, sare, zahar, drojdie uscata si ulei. Dar, contin, in principal, carbohidrati (faina alba) si grasime vegetala (ulei sau margarina). Nu aduc niciun aport de micronutrienti (vitamine, minerale, fibre) si nu au nici continut in proteine, deci sunt un produs incomplet nutritional”.

Un covrig este echivalentul a doua felii mari de paine

Ce-ti “ofera”, poate, covrigii sunt doar niste calorii de care n-ai nevoie. Daca introducem in discutie si “topping-urile”, atunci, caloriile dintr-un covrig se inmultesc considerabil (gandeste-te numai la covrigii cu cascaval sau la cei cu vanilie!). Iar partea cu adevarat proasta, in toata aceasta poveste, este ca daca mananci covrigi zilnic, risti sa te ingrasi! “Covrigii au densitate energetica (calorica) ridicata, datorita continutului de faina, grasime vegetala, seminte. Din punct de vedere caloric, un covrig poate echivala cu doua felii de paine mai mari. Semintele sau mierea suplimenteaza numarul de kilocalorii, iar aportul de sare poate fi uneori prea ridicat fata de doza maxim admisa”, adauga nutritionistul.

Si iata si un detaliu la care, poate, nu te-ai gandit pana acum: “Daca covrigii sunt consumati prea fierbinti sau necopti, pot cauza indigestie. Mai mult, sunt nerecomandati celor cu intoleranta la drojdie, pentru ca vor produce balonare”.

Nu stiu cum faci tu, dar daca te-ai obisnuit sa inlocuiesti micul dejun cu cate un covrig, e clar ca nu faci cel mai bun lucru pentru tine si pentru silueta ta! “Un covrig simplu consumat dimineata, din cand in cand, nu este periculos, doar sa nu devina un obicei. Dieta trebuie privita intotdeauna in ansamblul ei, asa incat daca nu exageram si compensam apoi cu alimente bogate in proteine, vitamine, fibre, care sa fie consumate in portii adecvate, inseamna ca mancam sanatos”, mai spune doamna doctor Avramescu.

Cum sa faci ca sa nu mai mananci covrigi atat de des? O solutie ar fi sa nu mai sari peste micul dejun! E logic: daca esti satula, nu vei mai avea aceeasi pofta de covrigi atunci cand treci pe langa o covrigarie!

Incearca sa te educi sa mananci zilnic micul dejun. Nu spune nimeni ca e simplu, mai ales daca trebuie sa te trezesti cu noaptea in cap si sa te pregatesti pentru job. Dar nu e nici imposibil! Solutii exista! Iti poti face micul dejun de seara sau poti sa te orientezi catre tot felul de preparate care nu-ti rapesc prea mult timp. Nu trebuie sa fie nimic complicat! “Un mic dejun sanatos ar putea contine: iaurt sau lapte cu cereale integrale si fructe uscate, un porridge din ovaz cu fructe uscate sau lapte cu paine din faina integrala si magiun (fara zahar). In general, dimineata e bine sa incepem cu alimente bogate in carbohidrati, dar din categoria celor cu absorbtie lenta (produse integrale, fara zahar) pentru a avea mai multa energie pe cursul zilei!”, ne sfatuieste nutritionistul!

Acum, nu e un capat de lume daca mai mananci din cand in cand cate un covrig! Important este sa te straduiesti sa ai o alimentatie cat mai echilibrata in restul timpului!

Foto: Guliver