cafeina te ajuta cand faci sport

Cafeina te ajuta cand faci sport? Cafeina si sportul pot face un duet doar daca le folosesti corect pentru organismul tau. Iata ce zic specialistii in nutritie de pe Daily Burn.

Se crede ca o substanta precum cafeina te ajuta cand faci sport gratie dozei de energie resimtita. Ca are efectul de a spori performanta. Deci, ar trebui sa bei un espresso inainte de a merge la sala de fitness? Dar daca devine obisnuinta, isi mai face efectul?

Efectul cafeinei in corp

Ce se intampla in corp atunci cand bei cafea sau matcha? Ti se urca la cap. La propriu. Mai exact, substanta aceasta are efectul de a-ti bloca anumiti receptori din creier.

Blocand receptorul A1, cafeina actioneaza ca stimulant, alungand somnolenta si crescand anduranta. Blocand receptorul A2A cafeina creste nivelul de dopamina si epinefrina (adica adrenalina) si deci crescand focusul si puterea.

Asadar cafeina te ajuta cand faci sport. Adu-ti aminte cand ai baut prima data cafea. Te simteai putin euforica si in alerta. Este din cauza neurotransmitatorilor dopamina si epinefrina.

Atunci cand bei cafea constant, insa, receptorul A2A se desensibilizeaza, deci nivelurile acestor hormoni din creier se normalizeaza.

Cafeina te ajuta cand faci sport – raspunsuri corecte:

  1. Cafeina arde grasimile mai bine

Cum se intampla asta? Cafeina te ajuta sa faci mai mult sport, mai intens, mai mult timp, deci sa arzi mai multe calorii. Si mai mult, cafeina te ajuta sa consumi mai multe calorii si la repaus, din cauza cresterii noradrenalinei si a metabolismului. Acest efect insa va scadea daca bei cafea zilnic.

Nu in ultimul rand, cafeina te ajuta cand faci sport pentru ca mobilizeaza celulele din testutul adipos, acestea fiind folosite pentru energie; implicit faci sport mai eficient.

In plus, cafeina are rol de supresie a apetitului, activand sistemul nevos parasimatic; te opreste din mancat de moment. Daca vrei sa arzi mai multe grasimi cu cafeina, bea pana la 200 mg de cafea pe zi.

  1. Cafeina te ajuta sa iti revii cand faci sport

Cafeina te ajuta cand faci sport daca consumi si carbohidrati. Combinatia sporeste refacerea glicogenului, important daca faci sport zilnic sau des. El repara fibra musculara si te simti bine mai repede.

  1. Cafeina te ajuta cand faci sport aerobic

Daca alergi, faci jogging sau sport de anduranta, ai nevoie de 100 pana la 200 mg cafeina inainte de antrenament. Asta va bloca receptorii A1, deci vei face sport mai mult timp.

Daca insa practici un sport ce necesita rezistenta, dar si momente intense de putere, beneficiezi de aportul cafeinei in optimizarea performantei daca bei inainte de sala, nu dimineata.

  1. Cafeina iti creste performanta in sport

O doza de cafeina de 200 pana la 600 mg te poate ajuta sa sprintezi mai repede, sa ridici mai multe greutati. Insa acest efect este mic si dispare daca bei cafea frecvent. De altfel, toleranta creste si vei avea nevoie de cafea ca sa atingi performanta atinsa inainte de a incepe cura cu cafeina.

  • Cum sa eviti dependenta de cafeina

Cafeina te ajuta cand faci sport insa nu si atunci cand iti creste toleranta la substanta si ai nevoie sa bei mai mult. Daca observi ca te doare capul cand nu bei cafea sau daca ai insomnii sau tulburari de somn, sigur esti dependenta de cafeina. Nu bea mai multa cafea ca sa lupti cu acest efect!

  • Ce se intampla cand renunti la cafea?

Ca orice stimulant si cafeina prezinta niste pericole. Este important sa verifici etichetele tuturor suplimentelor sau bauturilor energizante inainte de a merge la sala, sa nu depasesti cele 600 de grame maxime de cafeina pe zi.

Pe langa dependenta de aceasta substanta, cafeina te ajuta cand faci sport doar daca nu o bei in cantitati mari, asa incat sa ai probleme de sanatate:

  • Cresterea tensiunii arteriale
  • Cresterea pulsului si a batailor inimii
  • Metabolizarea proasta a glucozei
  • Efect diuretic
  • Insomnii si tulburari de somn sau calitate scazuta a odihnei

Citeste si: Sport in functie de varsta. Cele mai bune exercitii pentru tine!

Foto: Gulliver