alimente si bauturi pe care sa nu le combini

Unele alimente si bauturi fac casa buna impreuna. Exista, insa, alte combinatii care, desi par total inofensive pentru sanatate, ar fi bine sa le eviti. Noi iti prezentam sase exemple neobisnuite de alimente si bauturi pe care sa nu le combini niciodata.

Ceai si lapte. Ceaiul negru este bogat in antioxidanti care reduc inflamatiile legate de aparitia a numeroase boli cronice, printre care si diabetul sau bolile cardiace, spune Alissa Rumsez, purtator de cuvant al Academiei americane de Dietetica si Nutritie. Tot ea avertizeaza si asupra faptului ca, daca pui in ceaiu negru chiar si un strop de lapte (fie el de vaca sau de migdale), toate beneficiile acestuia dispar. “Proteinele din lapte acapareaza antioxidantii din ceai si previn absorbtia lor”, explica Rumsez.

Mai mult, in situatia in care este combinat cu lapte, ceaiul negru nu mai aduce organismului acea cantitate importanta de calciu pe care i-ar furniza-o atunci cand este consumat simplu. Aceasta deoarece cafeina din ceai scade absorbtia de calciu.

Dar, daca nu vrei sa bei ceai negru simplu, poti adauga in acesta cateva picaturi de zeama de lamaie. Aceasta va ajuta organismul sa absoarba si mai multi antioxidanti.

Painea alba cu gem. Carbohidratii actioneaza cel mai mult asupra zaharului din sange. Asa ca, gandeste-te: daca
alaturi painea alba cu gemul sau sucul acidulat cu cartofii prajiti, obtii reteta dezastrului nutritional.

“Nivelul zaharului din sange creste rapid, iar corpul tau trebuie sa lucreze din greu pentru a-l reduce, prin eliberarea insulinei de catre pancreas”, explica Liz Weinandy, medic dietetician la Ohio State University Wexner Medical Center. Odata ce de produce aceasta scadere a glicemiei, inevitabila, de altfel, te vei confrunta cu lipsa de energie si devii obosita si iritabila.

“Pe termen lung, acest proces duce la deteriorarea functiilor pancreatice si la cresterea rezistentei la insulina si, implicit, la diabet”, adauga Weinandy. O idee inteligenta ar fi sa inlocuiesti carbohidratii cu cereale integrale, care iti vor incetini digestia si vor preveni oscilatiile nivelului de zahar din sange.

Salata si dressingul fara grasimi. “Cand eviti orice fel de grasime in salata, nu faci nimic altceva decat sa blochezi absorbtia nutrientilor”, avertizeaza Meltzer Warren. De fapt, intr-un studiu publicat de American Journal of
Clinical Nutrition se atrage atentia asupra carotenoizilor din salate- pigmentii din plante care sunt corelati cu reducerea riscului de cancer, boli cardiovasculare si degenerescenta maculara – care sunt mai predispusi sa fie absorbiti cand sunt in legatura cu un dressing care contine grasimi decat atunci cand sunt in combinatie cu un dressing degresat. Insa nu este nevoie sa exagerezi in acest sens, doar din dorinta de a te bucura de cat mai multe beneficii ale salatei.

Astfel iti poti asezona salata cu ulei de masline presat la rece sau cu otet de mere si este suficient.

Alte alimente si bauturi pe care sa nu le combini

Alcoolul si cafeaua. Deja aici stii ce se intampla. Daca bei vin la cina, dupa doua pahare simti ca incepe sa ti se faca somn. Atunci, de obicei, combati cu un capuccino, sau chiar cu o cafea. O idee total neinspirata, spun specialistii. De ce? Pentru ca energia pe care ti-o da cafeina poate masca o eventuala intoxicatie cu alcool. Cu alte cuvinte, poti subestima cat de mult ai baut. Acelasi efect il are si combinarea de cafea cu alte bauturi alcoolice.

Lintea cu vin rosu. Probabil ca nu te-ai fi gandit ca si acestea fac parte dintre acele alimente si bauturi pe care sa nu le combini niciodata. Insa, iata de ce lintea si vinul rosu sunt o pereche de evitat.

Vinul rosu contine compusi numiti tanine. Cand taninele interfereaza cu surse de fier provenite din plante – precum acelea din linte sau soia – , capacitatea ta de absorbtie a mineralului respectiv scade drastic. Iar aceasta situatie se intampla mai ales in cazul veganilor si al vegetarienilor.

“Fierul care provine din plante este deja mai greu de absorbit in comparatie cu fierul de provenienta animala, iar daca adaugi si tanine, atunci iti va fi si mai dificil pentru organism sa isi ia fierul de care are nevoie pentru o buna functionare”, spune Rumsey.

Burgerii si berea. Sunt cel mai graitor exemplu de alimente si bauturi pe care sa nu le combini niciodata. “Ambele sunt procesate de catre ficat, iar corpul tau stabileste prioritatile in mod natural, sintetizand alcoolul, pe care il percepe ca pe o toxina”, adauga Rumsey.

Asa se ajunge la situatia in care grasimea incepe sa-ti pluteasca prin sange si abia apoi ajunge la tesuturi. Dincolo de senzatia de preaplin pe care o vei avea dupa ce ai consumat aceasta combinatie, te vei confunta si cu o digestie mult prea lenta”, avertizeaza expertul in nutritie.

Dupa ce ai aflat care sunt acele alimente si bauturi pe care sa nu le combini, iata si cu ce combinatii alimentare poti slabi rapid si sigur.

Daca ti s-a parut interesant acest articol, da like paginii noastre de Facebook si o sa gasesti acolo si alte articole asemanatoare!

FOTO: Guliver