Secretul celor care slabesc mancand

Nu rade cand auzi pe cineva spunand: a manca este un efort. Fiindca dincolo de ironie, sta un proces cat se poate de natural si complex numit termogeneza. Invata si tu sa profiti de efectul termic al alimentelor!

Nutritionistii clinicii americane Mayo au definit in revista Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism termogeneaza ca fiind actiunea dinamica a alimentelor in corpul nostru. Se refera mai exact la cantitatea de energie consumata atunci cand digeri, absorbi sau depozitezi nutrientii din alimente in organism. Mai pe scurt: cate calorii consuma organismul uman in timp ce proceseaza mancarea. Ti-am trezit curiozitatea? Atunci hai sa vedem ce procente din energia continuta de fiecare tip de nutrient este consumata de organism pentru transformarea lui.

Pentru proteine: 20-30%;

De aceea, dietele pe baza de proteine sunt cele mai eficiente, organismul uman putand functiona perfect doar prin aportul acestora.

Pentru glucide: 5-10%

Carbohidratii simpli – glucoza, fructoza, zahar doar 3%, dar cu cat carbohidratii sunt mai complecsi (precum cei din cerealele integrale recomandate la micul dejun), cu atat procentul alocat de organism consumarii lor creste;

Pentru lipide intre: 2-6%;

Acestea se proceseaza extrem de usor, motiv pentru care se si depun cu aceeasi rapiditate.

Include in retetele pe care le pregatesti zilnic alimente care stimuleaza activitatea metabolismului

Unele alimente au un efect termic mult mai pronuntat decat altele si stimuleaza activitatea metabolismului in mod optim, motiv pentru care ar trebui sa devina nelipsite din alimentatia ta. Iata o lista a alimentelor care determina un consum mare de energie pentru a fi procesate:

Merele

Nu degeaba se spune ca „Un mar pe zi tine doctorul la distanta”. Merele sunt fructe bogate in antioxidanti care ajuta la indepartarea celulelor canceroase din organism. Pectina din mere poate limita grasimea pe care celulele o absorb, transformand-o in tesut adipos. Iar continutul bogat in fibre confera o senzatie de satietate pe tot parcursul zile. Totusi, nu e recomandat sa mananci prea multe mere, pentru a limita stocarea de zaharuri naturale, ce pot creste nivelul de insulina si… volumul corpului tau, incet dar sigur.

Ardeii Jalapeno

Originari din Mexic, „ardeii mortali” sunt foarte bogati in capsaicina, o substanta chimica ce intensifica bataile inimii si ritmul circulatiei sanguine. Va puteti condimenta cina cu praf de Jalapeno pentru un plus de energie si… mai putina pofta de mancare pe viitor. Incredibil dar adevarat, ardeii Jalapeno taie pofta de mancare pentru cel putin 6 ore!

Ceaiul verde

O ceasca de ceai verde la micul dejun poate face miracole pentru o minte surescitata. El contine mult EGCG (galatul de epigalocatechina), o substanta chimica ce accelereaza procesele cerebrale si implicit si arderea caloriilor. Are un efect similar cu al cafeinei, fara neplacerile cauzate aceasta din urma (ameteli sau batai de inima brusc accelerate).

Taratele

Au cel mai mare continut de fibre si carbohidrati. Servite simplu, la micul dejun, intensifica procesul metabolic si stimuleaza arderea cat mai multor calorii. Astfel, nivelul insulinei ramane stabil pentru restul zilei si starea ta psihica, mult mai echilibrata. Cine s-ar fi gandit ca fericirea consta in… tarate?

Ne-am convins, efectul termic al alimentelor este neasteptat si minunat! Totusi, inainte de a urma o dieta „termodinamica” sau una bazata integral pe proteine, treci mai intai prin cabinetul nutritionistului.

Text: Diana Marasoiu Foto: Thinkstock