Ai vrea sa mananci mai sanatos, dar simti ca nu prea reusesti – avantul te tine cateva zile, dupa care incepi usor-usor sa te intorci la vechile obiceiuri alimentare. Adevarul este ca nu e usor sa-ti schimbi alimentatia asa din senin! Poate ca cel mai intelept ar fi sa faci acest demers treptat! Iata cu ce sa incepi!

Esti constienta de faptul ca nu mananci bine: de multe ori sari peste micul dejun, cateodata mananci mai mult decat trebuie seara, rontai covrigei si snacks-uri sarate mai toata ziua si, unde, mai pui ca daca deschizi o ciocolata, nu te lasi pana nu o termini pe toata.

Alimentatia in prim plan. Stop si de la capat!

Iti zici ca trebuie sa te opresti, ai si incercat de cateva ori, dar de fiecare data te-ai intors in acelasi punct? Asta pentru ca n-ai avut niciun plan cand te-ai decis sa faci o schimbare in alimentatie. Si fara un plan e greu sa rezisti, mai ales pe termen lung! Editorii site-ului health.com ne fac niste recomandari foarte bune daca vrem sa ne apucam sa mancam mai sanatos. Urmeaza acest plan.

1. Nu renunta la tot dintr-o data! Da, ideea este sa elimini din meniu toate alimentele sanatoase si mai putin sanatoase, pe care obisnuiai sa le mananci la ordinea zilei, insa, cel mai mare pericol, in acest caz, este ca imediat corpul se va simti privat de ele. Urmarea: dupa o perioada de abstinenta, vei fi tentata sa dai iama in tot felul de mancaruri nesanatoase si sa pui capat chinului. De aceea, cel mai indicat este sa nu renunti la micile tale placeri dintr-o data. Cand ti-e pofta de ceva, mananca! Dar, nu exagera, gusta cate putin, doar ca sa-ti faci pofta!

2. Echilibreaza mesele! Daca stii ca seara urmeaza sa iesi in oras cu prietenii – iar asta inseamna ca e posibil sa mananci fast-food, incearca sa-ti echilibrezi mesele de peste zi. Mananca mai usor la micul dejun si la pranz. Daca, spre exemplu, seara, te gandesti sa-ti comanzi carne si cartofi, evita sa mananci la pranz carne si legume amidonoase. Si mananca sanatos si in restul zilei: fructe, legume, nuci si seminte. Nu e nimic complicat, trebuie doar sa fii putin mai atenta la felul in care mananci per total!

3. Nu lasa plictiseala sa-ti faca loc in dieta. OK, e indicat sa mananci cat mai multe legume daca vrei sa ai un stil de viata sanatos, insa, de legume te poti plictisi incredibil de repede. De aceea, e important sa le gatesti cat mai inventiva ca sa nu fii tentata sa le inlocuiesti cu altceva mai nesanatos. “Legumele fierte pot fi foarte plictisitoare!”, spune Ilyse Schapiro, nutritionist pentru health.com. Iata cinci idei pentru a face legumele mult mai apetisante!

4. Nu te mai concentra atat pe numaratul caloriilor si, in schimb, focuseaza-te pe acele alimente bune pentru tine. Acesta este sfatul nutritionistului Frank Lipman, autorul volumului The New Health Rules, citat de health.com. “Alimentele sanatoase, bogate in vitamine, fibre si minerale, iti vor tine foamea in frau, iti vor stabiliza nivelul zaharului din sange si vor limita poftele”, adauga Lipman.

5. Mananca toate legumele si fructele pe care le cumperi! Dupa ce iti faci cumparaturile, nu indesa legumele si fructele in frigider! E posibil sa uiti de ele! Ce poti sa faci: spala si taie legumele pe care urmeaza sa le mananci cat mai curand si depoziteaza-le in casolete pe care sa le tii la vedere. “Studiile arata ca oamenii care petrec mai mult timp ca sa-si pregateasca mancarea, reusesc sa manance si mai bine!”, spune Lipman.

6. Mananca bine la pranz. “Cea mai copioasa masa a zilei, ar trebui sa fie cea de la pranz cand digestia functioneaza cel mai bine si cand corpul tau are nevoie de energie”, spune Lipman. Partea buna este ca daca mananci bine la pranz, vei manca mai putin seara. La pranz ar trebui sa te focusezi pe protein si legume!

7. Mananca colorat! Verde, rosu, portocaliu, mov, galben si chiar… negru! Cu cat mananci mai multe legume colorate, cu atat iti vei “infuza” corpul cu fitonutrienti, vitamine si minerale care lupta cu bolile, dar care te si satura si te ajuta sa nu mai mananci nesanatos. Iata cinci culori indispensabile pentru sanatate si beneficiile legumelor in functie de culoare.

8. Pune-ti gustari la pachet. Cand te apuca pofta de ceva dulce in a doua parte a zilei si pleci de la birou ca sa-ti cumperi ceva, cu siguranta, alegerile nu vor fi cele mai sanatoase! De aceea, e bine sa fii pregatita dinainte! Asigura-te ca ai in dulapul de la birou (sau in frigider) ceva sanatos de rontait: mixuri de nuci si alune nesarate, iaurt grecesc, fructe uscate, fructe proaspete.

9. Respecta regula 80/20, adica mananca in 80% din timp sanatos si pastreaza restul de 20% pentru mici rasfaturi. Daca poti, incearca sa mananci mai sanatos in timpul saptamanii si sa rezervi zilele de weekend pentru mese mai copioase.

10. Invata sa nu te mai simti vinovata… cand mananci ceva “interzis”. Daca te concentrezi numai pe cat ai slabit si te cantaresti zilnic, vei rata placerea mancatului! Exista chiar si studii care spun ca femeile care se simt o vina extrem de mare atunci cand mananca nesanatos, si sunt la dieta, isi pot periclita procesul de slabire, nu din cauza alegerilor alimentare, ci din cauza frustrarilor pe care le acumuleaza.

Atentie la aceste zece alimente sanatoase care te fac sa mananci mai mult!

Foto: Guliver