Vitaminele si mineralele nelipsite din meniu

Ca si vegetarian, obisnuiesti sa iti cumperi alimente fortificate? Daca da, atunci dieta ta este in regula, daca nu, risti sa te confrunti cu carente de vitamine si minerale. Iata cinci alimente fortificate necesare in dieta vegetariana si beneficiile lor.

Alimentele fortificate sunt alimente carora li s-au adaugat unele vitamine si minerale pe care nu le contin in mod normal, cu scopul de a creste calitatea nutritionala a produselor pe care le consumam.

Fortificarea si „imbogatirea” sunt doua procese prin care se adauga nutrienti alimentelor

La polul opus, exista si „imbogatirea” alimentelor cu nutrienti. In acest caz, produsele alimentare primesc o serie de vitamine si minerale care au fost distruse in timpul procesarii si rafinarii. In concluzie: nutrientii naturali care au fost indepartati initial sunt inlocuiti artificial.

Si acum ca am lamurit cele doua procese, sa detaliem scopul fortificarii alimentelor: unele alimente sunt fortificate deoarece le lipsesc o serie de nutrienti esentiali pentru sanatate. Alimentele fortificate vin, astfel, in ajutor celor mai vulnerabile persoane: copiii, femeile insarcinate, atletii si chiar persoanelor mai pretentioase la mancare. Fortificarea se face, de regula, cu mai multi nutrienti: vitamina A, vitamina D, vitamine din grupa B-urilor, fier, zinc, calciu, acid folic, riboflavina. Nutrientii din alimentele fortificate insumeaza cam 25% din necesarul zilnic de nutrienti.

Pentru a fi sanatos ai nevoie de acesti nutrienti. Din pacate insa, si vegetarienii sunt o categorie care risca sa se confrunte cu deficit. Daca esti vegetariana si vrei sa ai grija de sanatatea ta, iata cinci alimente fortificate pe care trebuie sa le consumi!

4 tipuri de alimente fortificate cu nutrienti, bune pentru vegetarieni

1. Cerealele sunt poate cel mai popular aliment fortificat. De regula, cerealele sunt fortificate cu vitamine din complexul B-urilor, (B6, B12) acid folic (al carui scop este de a reduce incidenta copiiilor cu defecte din nastere), fier, calciu, niacina (vitamina B3), zinc si vitamina A. Procentul exact al fiecarui nutrient este listat pe ambalajul cerealelor.

2. Laptele de soia este un produs bogat in proteine si este fortificat, de regula, cu calciu. Este recomandat in special vegetarienilor si persoanelor care au intoleranta la lactate. In plus, laptelui de soia ii mai sunt adaugate si vitamina D, vitamina B12, vitamina A. Laptele de soia nefortificat nu contine deloc vitamina D.

3. Sucurile de fructe fortificate, in special cele de portocale, sunt o alternativa pentru persoanele care nu consuma lapte, dar si pentru copii. Sucurile sunt fortificate cu calciu, fier, vitamina C, vitamina D si chiar acizi grasi omega 3. Potrivit unui studiu, sucul de portocale fortificat cu omega 3 a crescut nivelul acestui nutrient la copiii cu varste intre 4 si 12 ani, pe parcursul a sase saptamani.

4. Cerealele cu bob intreg si pastele. Unele dintre aceste produse sunt fortificate cu acid folic: paine, faina alba, pastele sau orezul alb. Cand iti faci cumparaturile, citeste cu atentie eticheta produselor pe care vrei sa le achizitionezi si alege-le pe acelea care contin nutrienti importanti pentru tine.

Daca vrei sa devii vegetariana, alege dieta potrivita pentru tine!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver