Alimentele vegetariene te feresc de afectiuni

O dieta vegetariana nu poate vindeca pe cineva de diabet zaharat, insa poate avea niste beneficii vitale si pentru cei cu probleme, dar si pentru restul: un mai bun control al glicemiei, o greutate echilibrata si un risc mai mic de a dezvolta si alte afectiuni, precum bolile cardiovasculare.

In urma unui studiu efectuat, pe 700 de persoane, in anul 2011 de catre cercetatorii de la Universitatea Loma Linda din California, s-a descoperit fapul ca o dieta fara carne poate scadea riscul de a dezvolta diabet zaharat, dar si boli de inima.

Glicemia si grasimile din sange sunt indicatori pentru a depista un posibil diabet zaharat

Concluzia a venit dupa ce oamenii de stiinta au “masurat” si analizat, atat la vegetarieni, cat si la non-vegetarieni, mai multi indicatori raspunzatori de aparitia diabetului si a afectiunilor de inima: glicemia, grasimile din sange, tensiunea arteriala, circumferinta taliei si indicele de masa corporala. Rezultatul a aratat ca vegetarienii au acesti indicatori mai scazuti decat non-vegetarienii.

Ce este important de stiut este ca indicatorii de mai sus, daca nu sunt in limite normale, pot duce la aparitia sindromului metabolic. Acesta este o afectiune care se caracterizeaza prin rezistenta la insulina (grasimea afecteaza negativ abilitatea pancreasului de a produce insulina), hipertensiune arteriala si obezitate, factorii premergatori aparitiei diabetului zahar si a unor boli de inima. Daca facem legatura cu studiul, cercetatorii au relevat urmatorul fapt: din 100 de vegetarieni doar 23 au fost diagnosticati cu trei factori din cei de mai sus, cu valori anormale, care pot conduce la aparitia sindromului metabolic. In cazul non-vegetarienilor, numarul celor pasibili de a se imbolnavi a fost de 39. “Ne-am asteptat la diferente intre cele doua categorii, insa nu ne-am gandit ca vor fi atat de mari”, a spus coordonatorul studiului Nico Rizzo, de la Universitatea Loma Linda din California.

Vegetarienii consuma multe alimente care pot imbunatati glicemia si greutatea, ferindu-i de diabet zaharat

De ce au vegetarienii un risc mai scazut de a face diabet? Bineinteles, ca ti-ai dat seama ca raspunsul sta in alimentatie. Un consum mai mare de legume, fructe, cereale cu bob intreg, vegetale, nuci si seminte (alimente de baza in dieta vegetariana), poate imbunatati controlul glicemiei din sange si te poate ajuta sa fii reactionezi mai bine la insulina, ceea ce scade riscul de diabet zaharat. De asemenea, un regim vegetarian promoveaza si o greutate echilibrata, fiind mai scazuta in calorii decat o dieta obisnuita. Cand ai o greutate normala nu numai ca iti poti imbunatati nivelul glicemiei din sange, dar poti reduce si riscul de diabet si boli de inima. Iti prezint cateva alimente vegetariene care te vor ajuta sa-ti scazi riscul de diabet!

3 tipuri de alimente vegetariene care te feresc de diabet zaharat

1. Fructele si legumele. Cele mai multe fructe sunt slabe in zaharuri si pot fi consumate din abundenta (mere, pere, fructe de padure), iar legumele contin putine calorii, dar abunda de vitamine si minerale. Ai grija insa la unele legume mai calorice: cartofii dulci, porumbul sau mazarea. Ar trebui sa limitezi consumul acestora, dar nu sa le elimini total din meniu.

2. Carbohidratii buni (orez brun, paine integrala, paste din cereale cu bob intreg) sunt bogati in fibre, care ajuta la un mai bun control al zaharului din sange, aducandu-l la un nivel optim. Carbohidratii buni nu ii gasesti numai in cereale cu bob intreg, ci si in leguminoasele boabe (fasolea neagra, linte etc). Evita pe cat posibil produsele din cereale rafinate.

3. Grasimile nesaturate: ulei de masline, ulei de rapita, ulei de floarea soarelui sunt cele mai recomandate pentru gatit, pentru ca sunt foarte sanatoase, mentinand insulina la un nivel normal. Le poti lua si din avocado, nuci (Macadamia, Pecan, fistic), seminte de in, ideale pentru snackurile zilnice. Acestea contin si acizi grasi omega 3 care regleaza eliberarea hormonului cortizol ce poate duce la acumularea grasimii in zona taliei (un semn al diabetului).

Ca sa reduci riscul de diabet zaharat, te poti interesa de regulile dietei Okinawa, un stil alimentar specific japonezilor.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver