5 metode de relaxare pentru sanatatea ochilor

Timpul petrecut in fata calculatorului nu aduce nimic bun pentru ochii tai. Din pacate, nu cred ca mai este nevoie sa-ti spun eu asta, probabil stii deja din experienta ce neplacute sunt durerile de ochi. Iti recomandam exercitii de relaxare pentru ochi ori de cate ori simti nevoia si iti spunem cum sa le faci corect.

Nu mai e un secret faptul ca cei mai multi dintre noi petrecem incredibil de mult timp in fata calculatorului, lucru ce dauneaza in primul rand ochilor nostri. Se pare ca cei mai multi dintre utilizatorii de computer experimenteaza incordarea ochilor, dureri de cap, privire incetosata, ochi uscati si iritati si chiar oboseala si eficienta redusa la locul de munca.

Lumina si inaltimea monitorului sunt esentiale in prevenirea durerilor, iar o serie de exercitii de relaxare pentru ochi e oricand binevenita.

Daca experimentezi vreuna dintre starile pe care le-am enumerat, trebuie neaparat sa iei masuri. Altfel risti ca, in timp, sa-ti deteriorezi vederea sau, si mai rau, sa suferi de glaucom (o afectiune a nervului optic ce poate duce chiar si la orbire). In urma unui studiu realizat in 2004, s-a constatat ca statul prea mult la calculator poate creste riscul de glaucom. Iti prezentam pe scurt un set de masuri care se impun: asigura-te ca monitorul calculatorului tau este pozitionat la o inaltime corecta, astfel incat sa nu iti incordezi ochii si gatul pentru a vedea intregul ecran; cand te uiti la ecran, trebuie ca privirea ta sa cada chiar in centrul acestuia; evita sa stai in fata sau in spatele unei ferestre pentru a minimiza lumina reflectata, fa pause dese si odihneste-ti ochii.

5 exercitii de relaxare pentru ochi ce iti vor proteja vederea si te vor tine departe de afectiuni

1. Clipeste des, deoarece in acest fel mentii hidratarea optima a ochiului. Prin clipire, “obligi” ochiul sa produca lacrimi care lubrifiaza sfera oculara. Tine cont si de faptul ca privitul la computer te face sa clipesti mai rar, ceea ce duce la uscarea si inrosirea ochilor. Asa ca nu uita sa strangi tare din ochi si sa clipesti puternic de cinci-sase ori la fiecare jumatate de ora.

2. Cand iti simti ochii incordati, incearca sa schimbi imaginea pe care te focusezi. Cel mai bine este sa-ti iei ochii de la ecranul computerului pentru cateva secunde. Sau sa faci urmatorul exercitiu: tine un deget in fata ochilor si uita-te la el pentru cateva secunde, iar apoi priveste un obiect din departare tot atat. Repeta exercitiul de cateva ori.

3. Inchide ochii si acopera-i cu palmele. Specialistii spun ca intunericul iti va relaxa ochii. Iti poti freca palmele energic timp de cateva secunde, iar apoi iti pui mana aproape de ochi, fara sa-i atingi, doar cat sa-i acoperi. Nu crea presiune pe fata, iar daca mainile iti obosesc poti sa te sprijini pe coate. Pe masura ce te vei simti mai relaxata, imaginea din fata ochilor va deveni tot mai intunecata.

4. Tine ochii strans inchisi si ridica umerii cat poti de mult. Stai in aceasta pozitie pentru cateva secunde si apoi expira, relaxand in acelasi timp si muschii si ochii, deschizandu-i. Repeta exercitiul acesta de cateva ori pana simti ca tensiunea din privire, cap si gat se diminueaza considerabil.

5. Simpla miscare a ochilor poate duce la detensionarea lor. Acest exercitiu trebuie facut cu ochii inchisi, rotind usor globii oculari fara a-ti misca insa muschii fetei. Dupa ce ai exersat de cateva ori, continua acum sa faci cercuri din ce in ce mai mici catre centrul irisului. La final, vei simti ca ai redus considerabil durerea.

E important se faci corect aceste exercitii de relaxare pentru ochi fiindca iti vor mentine sanatatea, te vor feri de migrene si neplacutele momente in care ochii te ustura si, per total, vei avea o stare se sanatate mai buna. Tot pentru acest din urma scop, iti recomandam sa practici macar din cand in cand meditatia la birou!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver