Educatia in 2020: 74% dintre cadrele didactice folosesc materiale alternative pentru a preda in cadrul scolii online

Avatar1
De Gavrila Alina
29 mai 2020

Noul context a facut ca mai bine de o treime din anul scolar sa se desfasoare online. Parintii s-au implicat activ in procesul educational, alaturi de cadrele didactice, desi aproape 70% au continuat sa lucreze de acasa, arata un sondaj realizat in luna mai de Editura DPH.

Activitatile au urmat programa scolara, insa cei mai multi dascali au apelat la jocuri educative si resurse alternative pentru a face clasele online cat mai atractive pentru copii.

Daca tehnologia a reprezentat o provocare pentru 51% dintre profesori si educatori, avantajul acestei perioade vine din modalitatile inedite pe care profesorii si parintii au ales sa le foloseasca pentru a putea explica notiuni din programa scolara, arata sondajul Didactica Publishing House* realizat in luna mai.

Astfel, peste 74% dintre cadrele didactice care au raspuns la acest sondaj au precizat ca folosesc jocuri educative pentru a ilustra conceptele predate. 69% folosesc manualele scolare, iar 47% apeleaza la materiale realizate chiar de ei. In functie de varsta copiilor, cadrele didactice urmaresc programa scolara sau varianta sa simplificata (95%), in timp ce 4% au preferat sa se concentreze pe activitati extra-programa.

Ca partener pentru cadre didactice si parinti, dorim ca, prin feedbackul acestora, sa identificam cat mai bine nevoia de resurse educative pentru a continua procesul educational de acasa. In portofoliul editurii sunt integrate carti si jocuri cu o grafica atractiva, astfel incat copiii sa asimileze prin joc notiuni de fizica, chimie, matematica, istorie, geografie, vocabular, limbi straine intr-o maniera distractiva, amuzanta, a precizat Florentina Ion, fondator Didactica Publishing House, editura specializata in publicarea de carti si jocuri educative.

Buget lunar pentru materile alternative: 100-200 de lei

72% dintre parinti au declarat ca copiii participa la cursuri online, iar 99% ca si ei fac activitati cu cei mici, majoritatea timp de 1-3 ore zilnic. Aproape jumatate sustin ca incearca sa ajute copilul sa aprofundeze materia predata online, in timp ce 60% ii invata notiuni noi (in special parintii de copii cu varsta prescolara). Cartile (93%), jocurile educative (75%) si experimentele (43%) reprezinta aliatii preferati de parinti.

Se observa o tendinta tot mai evidenta de implicare a parintilor in continuarea procesului educativ, care se reflecta si in comenzile date. Daca inainte de aceasta perioada cele mai multe comenzi mergeau spre carti de povesti sau materiale Montessori, in cazul copiilor de varsta prescolara, in ultimele doua luni cartile si jocurile cu o componenta educativa sau cele de tip trivia, casetele de experimente si puzzle-urile sunt preferate, a mai precizat Florentina Ion.

Potrivit sondajului DPH, 40% dintre parinti au alocat lunar 100-200 de lei pentru astfel de achizitii, iar 22% peste 300 de lei. Doar 2% spun ca in aceasta perioada nu au cumparat nimic special pentru a continua procesul educational acasa.

Avantaje si dezvantaje ale scolii online

Cadrele didactice identifica printre provocarile scolii online dificultatea in a mentine copiii concentrati (47%), dificultatea in a explica notiunile (40%), dar si interventia fratilor sau a parintilor (20%). Pe de alta parte, parintii vad un dezavantaj in lipsa interactiunii sociale cu colegii de clasa (83%), dar si faptul ca este nevoie de ajutorul adultilor pentru a participa la lectii (40%) sau de a intelege notiunile predate (32%).

De altfel, mai mult de jumatate dintre cadrele didactice considera ca este nevoie de ajutorul parintilor pentru a se aprofunda notiunile predate si pentru a se continua studiul individual. In plus, acelasi procent estimeaza ca in anul scolar urmator vor trebui reluate anumite notiuni pentru a se recupera sau aprofunda materia din aceste luni.

Avantajele acestei perioade sunt diferite din punctul de vedere al cadrelor didactice versus parinti. Daca prima categorie apreciaza digitalizarea care a facut posibila continuarea procesului educational, doua treimi identifica timpul petrecut cu copiii ca fiind principalul avantaj, fie ca acesta a fost de reconectare sau de aprofundare a notiunilor predate la scoala. In plus, o treime a precizat ca avantajul de a observa ce materie se preda copiilor este de notat ca parte pozitiva a lunilor de scoala online.

Sondaj realizat la nivel national, in luna mai, online, la care au participat 571 de cadre didactice si 293 de parinti, din mediul urban si rural.