Cum poti sa-l gatesti si ce nutrienti are

Seitan: un amestec de faina bogata in gluten cu apa, din care este indepartat amidonul, printr-o simpla “spalare”. Produsul obtinut este unul foarte popular in dieta vegetariana, pentru ca are consistenta si textura asemanatoare cu carnea cand este gatit.

Dar sa fiu mai explicita. Seitanul se obtine foarte simplu in felul urmator (metoda poate fi incercata si acasa): se combina faina cu un continut mare de gluten (poate sa fie alba, integrala sau o combinatie intre cele doua) cu putina apa, pana cand se obtine o coca. Aceasta coca este “spalata”, adica pusa sub un jet de apa, pana cand din ea este indepartata partea de amidon. Pe masura ce coca este “spalata”, lichidul care se scurge este albicios (amidonul), pentru ca mai apoi sa devina incolor, semn ca seitanul este aproape gata.

Seitanul poate fi fiert, pus pe gratar, preparat la cuptor si are nevoie de condimente si sosuri pentru a-i da gust

Rezultatul este un produs lipicios si dens, care poate fi gatit intr-o multime de feluri: fiart, pe gratar, in cuptor. Indiferent de modalitatea de preparare, seitanul are nevoie sa fie combinat cu condimente si uleiuri, apoi este taiat in bucati si gatit, de regula, cu un sos. Seitanul tinde sa capete o culoare gri cand este gatit, deci este necesar sa fie folosit un sos colorat care sa-i imbunatateasca aspectul. Cand este facut pe gratar, seitanul merge cel mai bine cu sos teriyaki sau curry. Unii bucatari folosesc marinate pentru seitan inainte de a-l gati, ceea ce il face si mai delicios. In general insa, seitanul imprumuta aromele celorlalte ingrediente alaturi de care este gatit (la fel ca si tofu).

In functie de cum este preparat, seitanul poate mima gustul carnii de pui, porc si vita

Seitanul este foarte popular printre vegetarieni pentru ca dupa ce este gatit se aseamana la textura si consistenta cu carnea: este dens, dar in acelasi timp are se topeste in gura. In functie de cum este preparat, seitanul poate mima gustul de carne de porc, pui, vita, carnati. Pentru ca seitanul este considerat un inlocuitor pentru carne, il poti folosi in mancaruri cu legume, tocanite, orez, salate, supe, paste, sandwich-uri dar il poti adauga ras si la diverse sosuri si dressinguri. Imaginatia ta e limita!

Desi poate fi preparat si acasa, dupa metoda pe care ti-am descris-o mai sus, seitanul poate fi si cumparat; eu l-am vazut pe cateva site-uri bio sub forma de pudra instant; aceasta se amesteca cu apa si se obtine seitanul care apoi este fiert sau gatit in cuptor. Seitanul poate fi cumparat si la conserva, semipreparat cu diverse ingrediente si sosuri.

Ce calitate nutritionala are seitanul?

Pentru vegetarieni, seitanul este o sursa extraordinara de proteine. In 90 de grame de seitan se afla 20 de grame de proteine, o cantitate similara cu proteinele din carnea slaba (90 de grame de carne de pui contin 25 de grame de proteine, iar 90 de grame de carne de vita contin 21 de grame de proteine). Seitanul este o sursa de proteine vegetale chiar mai buna decat tofu.

Seitanul este similar cu carnea slaba si din punctul de vedere al caloriilor pe care le contine. 90 de grame de seitan contine 130 de calorii; este, de asemenea, slab in grasimi (contine zero grasimi saturate, ceea ce il face excelent pentru cei care vor sa slabeasca). Alti nutrienti pe care ii vei mai regasi in seitan sunt vitamina C, fier si vitamine din grupa B-urilor (niacin, riboflavin si tiamina).

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver